تفسیر نور دکتر مصطفی خرمدل

تفسیر سوره های قرآن و مطالب مربوط به تفسیر نور دکتر مصطفی خرمدل

تفسیر نور دکتر مصطفی خرمدل

تفسیر سوره های قرآن و مطالب مربوط به تفسیر نور دکتر مصطفی خرمدل

شیوه نگارش آیات و معانی در تفسیر نور از زبان استاد خرمدل

شیوه نگارش آیات و معانی در تفسیر نور از زبان استاد خرمدل

1- معنی هر آیه ای را به گونه گویا و رسا نوشته و شماره آن را در سمت راست برگردان قرار داده ام . مفاهیم افزون بر واژه های ظاهری عبارات قرآنی را در داخل پرانتز نوشته ام ، به نحوی که واژه های پیش از پرانتز و بعد آن با یکدیگر همخوان و سازگار باشند و چنانکه مطالب داخل پرانتز خوانده نشود ، ماقبل و ما بعد پرانتز ، ترجمه کوتاه و روان آیه بوده و اگر خوانده شود تفسیر رسا و مختصر آن بشمار می آید . این مفاهیم افزوده در چاپ جدید با رنگ دیگر آمده است.

2- سعی شده ترجمه فارسی هر آیه ای درست در مقابل متن عربی آن آیه قرارگیرد و ترجمه ها به دنبال یکدیگر ذکر گردند.
3- واژه های مشکل و بندهای قابل توجه یا دشوار هر آیه ای را با ذکر شماره خود آن آیه در پاورقی صفحات قرار داده ام  یعنی پاورقی هر صفحه تقریباً فرهنگی برای آیات مذکور در آن صفحه است.
4- هرگاه در فهم دقیق معانی قرآن ، بیان نکات صرفی و نحوی را ضروری و موثر تشخیص داده باشم ، آن را در برابر واژه ها وبندها ذکر نموده ام .
5- برای این که این گلچین ، تفسیر قرآن با قرآن و هماهنگ با تفاسیر معتبر بوده و کارم تحقیق باشد نه تقلید ، و تفسیر آیات باشد نه تحمیل نظرات ، اغلب پس از بیان معنی واژه ها و بندها ، به آیه های دیگر و گاهی به مراجع سخن با لفظ «نگا» اشاره نموده ام .
6- اگر آیه ای، معانی معتبر مختلفی داشته باشد ، سعی کرده ام معنی مهمتر و ارزنده تر را در اصل برگردان بگنجانم و آن گاه در حواشی لغات به معنی یا معانی دیگر اشاره نمایم.
7- چنانکه رسم الخط قرآنی واژه ای با رسم الخط املائی کنونی ، به گونه ای تفاوت داشته باشد که احساس گردد خواننده بر اثر آن چه بسا دچار لغزش یا مشکل شود ، به کاهش و افزایش حروف یا تغییر شکل آن اشاره کرده ام .
8- تلاش نموده ام گلزار معانی از بوستان آیات ربانی ، درست به همان اندازه ای گلچین و دسته شود که به هنگام چاپ ، متن قرآنی یا نوشته های فارسی ، یکجا در معرض دید خوانندگان گرامی قرار گیرد و قاریان محترم به هنگام تلاوت قرآن ، به معنی آیات و لغات و نکات دستوری دسترسی داشته باشند و از کلام نفیس ربانی بیشتر و بهتر و ژرفتر استفاده کنند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد